lördag 26 juni 2010

midsommarsilledill

Imorse när jag skulle ge mig iväg till IKEA för att köpa sill och choklad kom jag inte ut genom dörren. Dörrhandtaget satt fast, och gick inte att rucka. Efter många om och men fick jag och Jo smyga genom grannens bakgård, ut genom grannens dörr för att försöka öppna vår dörr från utsidan. Inte heller det funkade. Nu har vi ett nytt lås på vår dörr och en nyckel. EN nyckel. Vi är sju personer i vårt hus, i fem olika rum. Med EN nyckel. Hmm.

Iväg till IKEA gick vi i alla fall, och hett var det. Efter en halvtimmas promenix dit packade jag ryggsäcken full med tunnbröd, sill, Kalles kaviar, choklad och Ahlgrens bilar, och vandrade hem igen. Väl hemma bjöd jag huskamraterna på svensk midsommar med hemgjord potatissallad, färskpotatis, varmrökt lax och fyra olika sorters sill. Och salami, men inte vilken salami som helst - rensalami. Det ni, sånt äter man knappt i Sverige ens! Till efterrätt blev det jordgubbstårta, såklart.

Med stekande sol och svenskt käk finns det inte mycket att klaga på. Glad midsommar!

1 kommentar:

  1. Och sen vill vi ju veta om alla gillade den svenska midsommarmaten. Eller?

    SvaraRadera