fredag 9 april 2010

auditionplugg

Jag fick årets första solbränna igår. När jag inte har nån tröja på mig ser det ändå ut som att jag har ett vitt linne. Fast linnet jag hade på mig igår var svart så är mönstret det efterlämnade vitt, med bruna ifyllningar. Kan man säga så, ifyllningar? Jag blev solbränd igår i alla fall, efter att ha suttit i solen mot en vägg och läst Shakespeares Troilus & Cressida i flera timmar. Vilken tråkig pjäs, måste jag säga. Extremt. Men å andra sidan är väl inte pjäsmanus de roligaste att läsa. Dom ska ju ses, för tusan. Jag ska ju spela dom. Göra dom intressanta, underhållande och banbrytande. För man kan göra det med pjäser som är flera hundra år gamla. Bryta banor alltså. Revolutionera. Det ska jag göra en vacker dag. Minsann.

En vecka kvar till audition och jag har läst två pjäser av tre, jag kan två monologer av tre och jag tror att jag bestämt mig för vilken sång jag ska sjunga. På en vecka ska jag läsa ett till pjäsmanus (A Delicate Balance av Edward Albee), lära mig en monolog (från Albees pjäsmanus) och lära mig sjunga. Inte bara lära mig sjunga just den sången, men lära mig sjunga. Punkt. Sjunga inför folk. Hejudamig, vad har jag gett mig in på? Jag får hoppas att jag kan ersätta nervositeten med någon slags glimt i ögat när det är dags.

Sömnbesvären har börjat, i alla fall. Det är förjäkligt att inte kunna sova och inte blir det lättare med en snarkande kärlek brevid sig.

Om en vecka får vi också finbesök i Londonlandet. Denise och hennes karl kommer till stan och det ska firas med dunder och brak. Jag hoppas att vi kan fira något annat också. Annars blir det en fin tröst att få sällskap från Svedala.

3 kommentarer:

  1. Du har alltid varit duktig på att sjunga, så det blir inga problem för dig.

    SvaraRadera
  2. Morbror sa....

    alla i vår släkt sjunger ju jätte bra
    eller inte.........

    SvaraRadera
  3. Du har ju sjungit i gästabudsspelen

    SvaraRadera