onsdag 19 maj 2010

receptionist javisst

I måndags började jag på mitt nya jobb. Jag svarar i telefonen och öppnar dörrar med en knapp. Gör kaffe när chefen vill ha och ler och hälsar på alla som kommer in. Sorterar post och vidarekopplar samtal. Där har vi väl mina arbetsuppgifter i ett nötskal. Måndag och tisdag var otroligt långa och tråkiga och jag var uttråkad som tusan, men idag fick jag telefonlistor och adresslistor att uppdatera och bör kunna hålla mig sysselsatt ett par dagar. I alla fall imorgon.

Mina arbetskamrater är snälla, och jag försöker för allt i världen minnas vad alla heter. Dom är inte så många, kanske 14-15 stycken, men det är inte lätt att lära sig alla på en gång. Jag försöker minnas vad de gör och vem som är vems chef och vilka som tillhör vilket team. Det går hyfsat ändå. Än har jag inte kallat någon fel namn. I och för sig har jag undvikit att använda namn. Risken finns ju att man säger fel. Liksom.

Jag köpte kontorskläder för mina sista pengar, så nu är jag verkligen i akut behov av stålers. Byxor med pressveck, en randig skjorta med såntdär ryshpush frampå vid knapparna, en vit kortärmad skjorta, en svart snygg tisha och en randig tischa blev det. Och en pennkjol. Det måste man ha som receptionist, tänker jag. Förbenat stilig är jag på jobbet, må ni tro. Jag får ta dagens outfit-bilder innan jag knallar iväg på mornarna.

Nu är det godnatt. Två dagar kvar till helg, solsken, värme och kärlek. Jag ska nog fråga Chris om han vill ligga i parken och hångla och läsa böcker på söndag. Mys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar