fredag 11 september 2009

en vecka gick fort, men inget blev gjort!

På fjärde försöket, tredje dagen fick jag - ännu ett avslag. Inget bankkonto kunde öppnas, trots att jag nu står med på hyreskontraktet, jag har ett brev som också intygar att jag bor här, en räkning från städfirman i mitt namn, mitt pass och mitt ID. Det räckte inte. Tydligen krävs det inte bara ett hyreskontrakt med tre underskrifter och stämplar på, utan hyreskontraktet måste komma från en riktig hyresvärd. En riktig firma som hyr ut bostäder. Att jag då råkar bo i ett hus ägt av en man som äger några hus, en bar och någon slags firma och inte kan skaffa ett riktigt hyreskontrakt verkar omöjligt att förstå. Att alla riktiga räkningar dras direkt från min huskamrats konto var tredje månad och jag därför inte kan få en räkning ändrat till mitt namn verkar synnerligen märkligt för bankfolket. Att jag också har ett IDkort utan min svenska adress på verkar udda, då adressen ju brukar stå på IDkort. Inte på svenska, säger jag, och egentligen skulle det inte spela någon roll. Det skulle innebära att jag skulle ha skaffat nytt ID tre gånger det senaste året bara för att jag bytt adress. Mycket onödigt.

Nej, det där med att skaffa engelskt bankkonto får mig att känna mig som en stor suck just nu. Som om luften gick ur mig. Men jag tar nya tag. På något sätt ska det lösa sig. Det måste det ju göra, menar jag. Det löser sig, det gör det alltid.

På måndag ska jag träffa chefen på det café där Elin jobbade, där jag hoppas få jobb. Tillbaka till den underbara restaurangbranchen alltså. Men det känns positivt ändå, det kommer bli roligt att jobba på café igen. Jag tror på det här. Förhoppningsvis kommer han kunna skriva något slags bevis på min anställning även om jag kanske får pengarna direkt i handen. Har jag något sånt bevis så kan jag förhoppningsvis öppna ett konto hos Lloyds.

Slut på veckan nu i alla fall, och jag har varit här i sex dagar. Det känns inte som att jag uträttat någonting vettigt, men jag har i alla fall försökt. Helg och tvådagarsledigt för mina kombos betyder öl och mtv och skratt. Jag har beställt sol till helgen, så att vi kan vara ute också. Tunnelbanan fungerar inte härifrån i helgen, så är det dåligt väder blir det till att hålla sig inomhus eller ta långa bussresor. Solen, snälla kom hit.



Det är inte lätt det här. Men det ska gå. Det löser sig, det gör det alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar