tisdag 4 oktober 2011

indiansommar

Hade världens finaste lördag den här helgen. Vaknade halv åtta (på en lördag!) och begav mig mot stan. Mötte upp fin-Sniiz utanför Victoria Station och gick i morgonsolen mot Baker & Spice på Elizabeth Street. Sommaren var tillbaka i London i några dagar, och i 25-gradig värme satt vi ute, klockan nio på morgonen i bara klänning, och åt frukost.
Och vilken frukost sen. Himmelriket för en svensk – yoghurt med musli, honung och frukt, riktigt bröd med nötter och fullkorn och krispig kant, aprikosmarmelad och jordgubbsmarmelad och kaffe. Så himla, himla fint.

Sen följde Denise med mig till den märkligaste lilla salongen någonsin, två trappor upp i en vanlig lägenhetstrapp, genom en korridor och förbi tre kontor låg ett litet, litet rum längst in. Där skulle jag fixa naglarna för första gången i mitt liv. Dom blev supermörkt rödbruna och himla blanka och tjusiga. 

Vi vandrade vidare efter någon timma, upp förbi Buckingham Palace och vidare längs Birdcage Walk & Horse Guards Road upp mot the Strand. Denise ville prompt svänga in på Topshop, och jag är inte den som är den, så jag följde med. Det slutade med att jag använde mitt studentkort (japp, man är ju en riktig student nu!) och fick hela tre punds rabatt när jag köpte mig en väska, en portfölj-liknande fantastiskt fin en. Denhär, fast svart.

Sen sa jag hej då till Denise och hej till Chris, och gick på matine-föreställningen av Arthur Miller’s “Broken Glass” på Vaudeville Theatre. Mer om den senare.
När klockan blev ungefär fem var pjäsen slut, och det var fortfarande supervarmt ute så vi bestämde oss för att dricka sommarens sista utomhus-båt-öl på Tattershall Castle, en pub-båt som alltid ligger typ utanför Embankment station. Vid åtta åkte vi hem, och jag tog bara på mig jackan för att jag inte orkade bära den langre. Så himla varmt, och en så fruktansvärt bra dag.

I söndags hade jag och Sylvia “det-här-är-sista-gangen-vi-gör-nånting-bara-vi”-picnic i parken. Jag gjorde sallad till oss och vi drack white wine-spritsers och pratade om livet och framtiden och åren som gatt. Solade benen och skrattade åt hundar som också ville vara med och ha picnic. 

Varje helg borde vara så här fin. Det ska dom nog få vara, från och med nu.

1 kommentar:

  1. När vi blir stora borde vi börja varje morgon på precis det där sättet med precis det där vädret och alltid med kakao sprinklat över cappuccion. Minst.

    SvaraRadera