onsdag 27 juli 2011

det här är inte en matblogg

Jag har blivit smått besatt av couscous-sallad. Sa, varsågoda, här har ni vad jag åt till lunch idag. Och feel free att byta ut och plocka bort och lägga till saker, det är det som är sa fiffigt. Det har receptet ar till 2-3 personer skulle jag tro.

The main thing:
125 g couscous till 150 ml kokande vatten (eller buljong, eller krydda vattnet med lite salt och lite paprikapulver)
halv grön paprika
halv röd paprika
2 tomater
1 burk majs
1/3 gurka
1/3 rödlok
1 burk tonfisk (i vatten, inte i olja)
The stuff to make it taste good;
2 delar olja
1 del vinäger (ratta mig om jag har fel mama, men jag tar typ 4-5 matskedar olja och 2-3 matskedar vinäger)
1/2 tsk paprikapulver
1 finhackad chili (med eller utan frön, jag är klen och kör utan)
salt & peppar efter smak och behov

The way to do it;
Mät upp couscous i en skal, häll över det kokande vattnet. Täck med plast eller en tallrik och låt stå och svälla i 5 minuter. Hacka alla grönsaker så stort eller smått du vill, jag brukar köra på en till två centimeter stora bitar. Rör runt i couscousen med en gaffel och tillsätt sen alla grönsaker, den avrunna majsen och tonfisken. Blanda ihop vinägretten och häll den över couscous-salladen och blanda väl - götta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar